söndag, maj 17, 2015

Dubbelrace Swe Cup med timeout

Har tillbringat helgen med att köra dom 2 första tävlingarna i Swe Cup MTB XC
Det gick både tungt o lite lättare

På Lördagen kördes Race nummer 1 i Huskvarna på det nästan mäktiga Huskvarnaberget, där för övrigt EM i MTB XCO kommer att avgöras nästa år.
Banan här är väldigt kuperad o brukar passa mig hyfsat, men denna dag var jag ganska medelmåttig just uppför, på gränsen till dålig faktiskt och det kändes som om nån satt en varvtalsregulator på hjärtat.
Kunde inte kötta alls utan fick överleva och tyckte att alla körde ifrån mig.
Blev trots detta en 12e plats bland dom 28 startande vilket jag var besviken över då jag hade topp 10 som mål och detta var inte långt borta

Race Nummer 2 gick idag i Vårgårda.
Här har det på senare år bjudits på årets största o hårdaste startfält och till i år en nylagd bana som var av mer internationell karaktär med fina branter uppför o nerför samt lite byggda hinder.
Det kändes för jävligt på uppvärmningen och jag nästan hatar att värma upp inför tävlingar när känslan inte finns där.

Så jag tog en timeout.
25 minuter innan startskottet satte jag mig sur som en femåring i bilen i 10 minuter o surfa lite på mobilen, lyssnade lite på radio och tänkte på annat, med ryggen vänd mot alla uppvärmande cyklister.
Avslutade med en kopp iskallt kaffe och stack sedan ut o drog några snabba igångdrag på cykeln.
Sen var jag den Stefan som var inställd på race och inte den Stefan som vill åka hem o lägga sig i fosterställning

Denna timeout var nog minst lika viktig som alla träningstimmar, matbegränsningar och inköp av dyra cykelprylar.
Om inte skallen är med, så är allt det där helt värdelöst ju.

Gjorde därefter ett väldigt stabilt lopp och gick in på en 16e plats bland 40 starka gubbar vilket jag var rätt nöjd med trots att jag hade topp 15 som mål i detta hårda startfält.

Hade blivit pallplats i H 50 om jag varit 1,5 år äldre i samma form, vilket jag självklart kommer att vara då.....?

Efter att ha kollat på UCI racen för herr o damelit kunde man konstatera att XCO lever ordentligt i dom här delarna av Sverige.
Och i andra delar också faktiskt




Inga kommentarer: