söndag, december 30, 2012

Is ?

Småvägarna låg blanka av glansis denna milda vinterdag och jag ville cykla utomhus, utan att dundra rakt fram på nån trist saltad asfaltsväg med en massa trafik.
Mina gamla Nokian wxc 300 gjorde det möjligt.
Riktigt roligt 2 timmarspass på dom minsta o isigaste och kurvigaste vägarna i god fart.
Rullar dessutom lättare när det är is.
Jag kör hellre sommardäck på snö i skogen, men på isiga vägar är det här det enda alternativet.
Har 2 st uppsättningar dubbdäck.
Ett par lite billigare med mindre dubb som jag hade tänkt pendla med, men dom var så otroligt dåliga så jag ska fan slänga dom: Tunga som fan, rullar trögt som fan, bara obetydligt bättre än sommardäck på is och sämre än sommardäck på snö.
Kompromisser behöver inte vara dåliga, men ett par halvdana dubbdäck medför bara nackdelar.

Sen har jag dom här wxc 300: Lätta för att vara dubbdäck, rullar inte ett dugg trögare än ett dubbdäck med mindre dubb och har ett jävla fäste på is.
Känns nästan konstigt att blåsa på i 30 km/h på isblank smal grusväg utan att känna att det släpper nånstans.
Varför finns det ens andra dubbdäck än dom här?

Inga kommentarer: