lördag, februari 23, 2008

Sardinfabriksarbetaren


Folk brukar ibland fråga mig om mitt yrke att meka tunga fordon så länge som jag gjort. Jag brukar svara att jag lika gärna skulle kunnat jobba på en sardinpackningsfabrik sedan 1985.
Man vet liksom vad som gäller: Nedre lagret i burken, sardinstjärtar till vänster, övre lagret stjärtar till höger. Allt för min egen bekvämlighet och eventuellt företagets lönsamhet.
Det finns två typer av sardinfabriksarbetare.
Typ 1 En så kallad looser som inte klarar av nåt annat o därför jobbar kvar i tid o evighet.
Typ 2 En som av bekvämlighet jobbar kvar på det simpla jobbet för att kunna prioritera betydligt viktigare saker i livet, till exempel en rolig fritid, frisk kropp och kreativa tankar.
Jag tillhör typ 2 (tror jag iallafall?). Ändå fortsätter chefen på "sardinfabriken" att skicka mig på avancerade kurser. En sann "sardinfabriksarbetare" är inte direkt intresserad av djupgående kunskaper i yrket. Nedre lagret, stjärtar till vänster o övre lagret, stjärtar till höger!! Det är allt jag behöver o vill veta!!
Jag har varit på kurs och lyssnat med ett tiondels öra.
Kunde under viktiga genomgångar av kursledaren finna migsjälv sitta och fundera på vilken framgaffel jag kan tänkas använda vid olika tävlingar i sommar. Stum carbongaffel eller dämpad rockshox? Vid andra tillfällen analyserade jag texten i nån låt på nyaste Kent albumet, eller drömde mig bort o tänkte på hur roligt det var på nyårsafton 99/00... osv
3 dagar o tusen drömmar senare var det dags för slutprov på kursen. Det gick till min förvåning bra den här gången med.
Ibland är jag less att vara "sardinfabriksarbetare" och kanske gör jag revolution snart.
Kanske vänder jag sardinstjärtarna till höger i nedre lagret av burken, och till vänster i det övre lagret.....??
Ända sedan det hårda intervallpasset i tidags har jag längtat efter att få köra mitt uppskjutna onsdagskvällssvältpass, så jag använde det som fredagsnöje istället.
3 timmar cykel i en underbart ljum februarikväll med överraskande sköna ben var en skön belöning. Frid i kropp o själ.

Inga kommentarer: