onsdag, december 03, 2008

Att vara en nakenhårig.

Jag hade en arbetskollega för några år sedan som kom från grannlandet Kuwait. Vi kom faktiskt(!) ganska bra överens trots våra olika bakgrunder, men nån gång blev han förbannad på mig o skulle skrika "jävla skinnskalle" till mig. Mest syftande han på mitt rakade huvud o mitt eventuellt "ariska" utseende.
Han var dock halvdålig på svenska, så han skrek istället "jävla nakenhårig!!!".
Jag är alltså ingen skinnskalle, bara en "nakenhårig".


Denna "nakenhårig" gav sig i kväll som vanligt ut på sitt mörkerpass på cykel på delvis frostiga hala vägar, mitt i allt så kom det en regnskur o drog ner mitt humör något.
Mitt i passet möter jag en bil som blinkar med helljuset o saktar in o vevar ner rutan.
Jag har dåliga erfarenheter från dumma bilister som ska tillrättavisa mig som cyklist och under dom 3 sekunder det tog att komma fram till bilen så gjorde jag mig beredd att skälla tillbaka med mitt tyngsta artelleri o under en hundradel hann jag som den "nakenhårig" jag är, till och med göra mig beredd på eventuellt handgemäng.
Mina handskar som jag glömt tvätta o därmed fått en arom av sur lovikka-vante skulle han få smaka på i värsta fall....
Bilisten sträcker sig ut genom sidorutan o säger snällt: Ta det försiktigt, det är väldigt halt framöver!
Jag svarar chockad: Jag vet, men tack ändå!
Skönt med trevliga bilister för en gång skull
Det slutar regna, jag möter saltbilen, jag är inte arg, snarare ödmjuk inför allt.
Jag är är ju bara en "nakenhårig".

Senare lyckas jag köra på en liten skogsmus som kilar över vägen o träffar mitt 2 tum breda framdäck Lite otur, eftersom han har 8 meter väg att springa på.
Jag vänder tillbaks o försäkrar mig om att den är död.
Ja, den oskyldiga lilla musen ligger blodig o livlös på rygg på den blöta kalla asfalten o blottar sin vita lilla mage.
Börjar nästan gråta.
Jag är ju bara en "nakenhårig"
Min fd arbetskollega från Kuwait kanske hade rätt?

Inga kommentarer: