söndag, februari 26, 2012

Dubbdäcken gör mig till en GUBBE

På förmiddagens utecykling så mötte jag en gammal kärring som gick med stavar.
Efter att jag passerat så kände jag igen henne och kom på att hon nog var jämngammal med mig eller möjligtvis nåt år yngre...
Kanske tänkte hon att hon mötte en gammal gubbe, som cyklade med dubbdäck fast det var i princip isfritt på alla asfaltsvägar...

Det finns inget som förstör cykling och dess känsla så mycket som dubbdäck!
Jag har under dom 20 år jag cyklat klarat mig året runt utan dubbdäck på distanspassen, men i år sitter det dubbdäck på vintercykeln på grund av att jag cykelpendlar lite längre i morgonrusning och ibland kan dom kanske, eventuellt, men knappt troligt, vara en extra säkerhet för en morgontrött Stefan bland galna bilister?

Men dubbdäcken gör oxå att det väsnas mer, det går långsammare och att jag långsamt förlorar känslan för underlaget, vilket medför att jag kanske blir en sån där stel gubbcyklist som inte vågar svänga om inte underlaget består av perfekt torr slät asfalt, som helst är sopad.

Köra dubbfritt på vintern eller bli en gubbe som inte kan svänga. Vilket är farligast?
För mig låter det mycket läskigare att bli en gubbe.
Nästa steg är liksom gåstavar o broddar.
Sen kan jag gå där längs vägen o se precis lika gammal ut som den där "gamla kärringen" jag mötte idag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte väll att det rasslade misstänksamt mycket när jag mötte dig. Stefan på gubbdubb?

Anonym sa...

Vafan då är jag en kärring eftersom jag går med stavar för viktnergång. Men jag tycker att det är roligt att gå på stigar och kuperade spår. Tommy.

stefan sa...

Ja fy fan, men nu åker dom av.. :)
Riskerar att bli en landsvägscyklist om det fortsätter så här.. ;)

stefan sa...

Ja men Tommy du är ju över 50! I den åldern är det bra om man går utan rollator.. :) ;)

Anonym sa...

Funderar på en rullator i kolfiber och tubhjul. Tommy.