lördag, april 11, 2009

Veckofokus avklarat.

Har under tävlingsssäsong ibland lite svårt att hålla fokus, då man kommer från ett väldigt uppstyltat vinterträningschema in i ett schema med tävlingar och en massa vila o uppladdning mellan.
Därför har jag från i år börjat att ha ett veckofokus, så man inte bränner ut psyket på för många saker samtidigt en vecka.
En vecka kan ett träningsrace vara fokus
En annan vecka nån tävling.
Nästa vecka kanske att genomföra ett fett långpass kan vara nr 1
Dom senaste 2 veckorna har det iallafall funkat. Jag har kört bra dom dagar jag haft fokus på o lite sämre på dom som andra dagarna.
Även om det kan vara lite tungt att bli ifrånkörd för mycket på ett träningsrace eller i nåt intervallpass, så är det bättre att köra så bra man kan då man verkligen vill det.

Veckans fokus var Keps Cup i Upplands väsby och jag körde bra, även om jag blev slagen av några som jag kanske "borde ha hängt med". Men banan innehöll lite för mycket sega slakmotor och där kör en del folk ifrån mig.
Jag tog igen lite då jag var skönt stark i dom branta backarna istället och pulskurvan från loppet skvallrar om att jag inte kunnat kört så mycket snabbare på den typen av bana.
Eller vad sägs om en medelpuls på 178 o maxpuls på 187 när min absoluta maxpuls ligger på 192
På ett race på 55 min.
Kunde ta ut mig iallafall, även om det finns dagar då man har rappare ben.


Nästa helg är det tävlingspremiär på riktigt och då ligger fokus på det.
Skulle vara skönt att tanka ner lite schysta pulsfiler efter den helgen oxå..

Inga kommentarer: