söndag, juni 07, 2009

Men det blev en sån här..

Detta är min nya cykel.
Jag går som vanligt mot strömmen.
Här har många onödiga gram sparats för att få en driftsäker och enkel cykel som ändå är skapligt lätt.
Specialized S works HT carbon -08 med mina egna valda delar.
XTR på allt utom vevpartiet som är det hela 80 gram tyngre XT. Kompenserar lite med en av dom lättare kedjorna.
Slangar i IRC däcken och en Rock shox SID WC -08 med Push lock
Expedo pedaler och en lite fetare variant av Selle italia SLR för mitt magra arsle.
Den väger ca 9,5 kg, vilket inte imponerar alls på många, men jag är nöjd, då den är nästan kilot lättare än min gamla.
Tycker att väldigt många slösar lite för mycket energi, pengar o talang på att extremlätta sina cyklar, när man i en del fall istället går o bär på både 3 och 4 kilo för mycket på kroppen som då leder att effekten uteblir och kanske till att den extermlätta cykeln går sönder.

Hoppas att denna håller lika bra som min gamla bebisblå Marin från -06.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Staf sa...

Angående vikt på cykel och kropp. Ingen av mina cyklar är vägda. Dock vägde jag min pga långtidsskadade otränade kropp. Jag kan konstatera att lika långe Andy Schleck väger 30 kg mindre än mig.......

Först måste jag nog plocka ett tiotal kilo på min kropp sedan skall jag titta på mina cyklar.

Du har ju redan gjort det du kan med dina kilon så du får titta på cykeln. I övrigt är det en vacker skapelse. Dvs dín cykel.

stefan sa...

Tack. Den är iallafall snygg. Sen återstår det ju att se om jag kan åka lite fort med den oxå.

Ja Staf, några kilon kan du nog få bort utan större problem, även om vikten inte har lika stor betydelse i tempolopp på lvg som i MTB i dom flesta fall.
Tänk vilka lätta fina cyklar du kan unna dig sen. :)

Anonym sa...

Nice!