torsdag, november 19, 2009

Best of ?

Nu närmar sig första perioden på den riktiga vinterträningen som jag i år skjutit upp lite längre än vanligt.
Det handlar inte om några sensationer utan lite vridande o vändande på beprövade metoder.
Kommer att koncentrera mig på vikt o syreupptag.

Veckoschema fram till nyår:

Måndag: Styrka bål och lite ben. 40 min
Tisdag: Cykel eller spinningintervall 4*4. Ca 45 min
Onsdag: Cykel kort distans med tomma depåer. 2 tim
Torsdag: Cykel eller spinningintervall 20/40 * 32 eller mer. Ca 45- 60min
Fredag: Vila
Lördag: Cykel eller spinningintervall 4*4. Ca 45 min
Söndag: Cykel distans 3 tim.

Man kan säga att jag blandat dom 3 sista vintrarnas bästa pass o modifierat dom lite.
Tagit tillbaks svältpasset från 07-08, men förkortat det lite. 3 tim då, 2 tim nu.
Kör 2 likadana hårda intervaller i veckan som 06-07, fast 4*4 på 95% nu, mot 5*5 på 90% då.
Behåller kortintervallpasset 20/40 från 08-09, men ska försöka utöka antalet per gång lite.

Lite ändringar i hur och vad jag äter oxå för att gå ned i vikt lite, utan att förlora muskelmassa.
Kommer inte att gotta mig så mycket i återhämtningsdryck under normala veckor, utan kör grenade aminosyror i tablettform före ett hårt pass istället, och vanlig kost i måttliga mängder efter.
Eftersom mitt svältpass är kortare än förut, så kommer jag kanske inte att vara tokhungrig o svulla som en gris när jag kommer hem som jag gjorde förut. (Gick dock ändå ner i vikt)

Ganska monotont fram till nyår förutom lite extraträning runt jul som det brukar bli.
Sen efter nyår så kommer det att ändras lite i programmet + att ett träningläger i Nice i Frankrike är planerat i februari.
Men det är då det.

Lyckas jag gå ner i vikt några kilo, (Siktar på stabila 69kg) plus att jag kör intervaller för syreupptaget, så kanske jag kompenserar den nedåtgående process i kroppen som min obönhörligen stigande ålder medför.
Resultatet av detta bör ju bli att jag håller ungefär samma nivå nästa säsong som i år, med förhoppningar om en liten förbättring....

1 kommentar:

GT sa...

Ser bra ut!!! Väldigt likt mitt upplägg eller rättare sagt jag ser till att likna ditt väldigt mycket, med några små justeringar såklart. Man kan ju inte köra helt lika!!! he he he /Ses på lördag