söndag, november 29, 2009

Dofter

Om man bara tänker efter, så möts man av väldigt många dofter när man är ute o cyklar.
Kanske känner man det ännu starkare när man är hungrig hela passet, som jag var idag, men nästan varje doft gör ofta att man associerar till något som kan ha hänt ganska långt tillbaks i tiden, men som känns väldigt nära när man känner just den lukten.

Lukten av några kor vid sidan av vägen får mig att minnas när man som liten lekte vid ladugården nära mitt barndomshem.
En passerande moped som åker förbi luktar fränt av tvåtaktsolja, och vips så är jag på crossbanan i hallstavik 1988.
En tobaksrökande gubbe går längs vägen och bolmar, men röklukten bär mig tillbaks till dom täta krogbeöken på 90 talet innan rökförbudet.
Någon eldar sopor, vilket gör att jag kommer ihåg en brinnande soptipp utanför nån stad på ett bergspass på Gran canaria.
Matlukt från ett hus påminner om att jag är hungrig just NU.
Och när jag väl kommer hem o ska duscha och hänger mina svettiga underställ på tork så känner jag lukten av gubbsvett.
Detta ger mig inte några speciella associationer, förutom insikten om att jag är en svettig gubbe i medelåldern.

Fy fan va äckligt

Inga kommentarer: