torsdag, december 10, 2009

Non responder?

Jag läser ganska ofta om tränings o idrottsforskning i litteratur o på nätet, och där kan man ibland läsa om vetenskapliga tester som genomförs på en grupp människor.
För det mesta skiljer det sig väldigt mycket på hur olika människor svarar på tex en viss typ av styrketräning eller liknande.
Några blir väldigt många procent bättre, en annan grupp reagerar mer normalt, o tar lite tid på sig.
Och en tredje typ av människor kallas "non responders", det vill säga dom reagerar inte alls på träning av just detta slag som testas.

Och visst finns det "non responders".

När jag körde motocross för 20 år sedan fanns det en kille i klubben som körde ALLA träningstävlingar, ALLA tävlingar, ALLA varv och gick jämt i mål om grejorna höll.
Så höll han på år efter år, och det var väl bra.
MEN killen lärde sig aldrig att köra fortare än att det funnits risk att han blivit omkörd av tankbilen som vattnade banan mellan heaten, om den hade varit ute samtidigt som honom.
Han var kääzzz helt enkelt.

Jag vet att han slutat nu, så numera känner jag bara en riktig "non responder".
Han är 42 år, väldigt korthårig och tränar cykel på olika sätt 5 dagar i veckan, och har tävlat sedan 1992, men det händer nästan inte ett skit för stackarn fast han kämpar på.
Jag såg han i spegeln nyss.
Kan inte någon säga till honom?

3 kommentarer:

Anonym sa...

:-)

GT sa...

...he he.. ÅT!!!

... men de som reagerat positivt på alla olika tester och ökat massor av procent... de måste ju vara skitmånga änå om man ser till alla olika tester!!!....hmmm... man undrar var de tar vägen efter testerna!!! går de tillbaka till gamla fotspår ellerså måste de ju dominera på tävlingsbanorna eller var de nu är!!!

stefan sa...

Just precis, väldigt många olika tester. En kanske har lätt för att bygga muskler, en annan har lätt att gå ner i vikt, en tredje är snabb, och en fjärde uthållig av naturen osv.
Allt går att träna upp, men en del kommer dit snabbare och kommer lite längre om man valt rätt sport för sin talang.
Det enda jag vet säkert om det här GT, är att det finns många "non responders" därute som jag får tävla mot och kanske slå nån gång ibland..
Dom andra (talangerna) tar guld på större mästerskap. :)