söndag, augusti 29, 2010

Landsvägsrace

Jag använder helst min racercykel till att glida lugna distanspass på somriga vägar, men idag gjordes ett undantag.
Jag deltog i en landsvägstävling ingående i smackserien, upplandscupen och DM med ca 45 st startande från ganska varierande klubbar i och utanför distriktet.
Banan som jag kört ett flertal gånger på klubbrace är flack och svår att avgöra på, om man inte vill vänta till spurten.
Det gjordes mer eller mindre dumdristiga försök redan på första varvet av tre, men dom stackare som försökte fick se sig inhämtade av den ganska snabbt susande klungan. Inte ens dom elitcyklister(?) som var med (eller dom som trodde sig vara) lyckades göra nån skillnad.
Själv lyckades jag göra ett par irriterande ryck i några av dom få korta backarna och kom faktiskt iväg på en bra tremannautbrytning med två starka cyklister på sista varvet.
Utbrytningen varade i 5 minuter, sen satt man i mitten av klungan igen och rullade i 45 km i timmen och insåg att allt skulle avgöras i en klungspurt.
Eftersom jag inte är nån slätspurtare så sket jag nästan helt i spurten, men sögs med till en hyfsad placering som ingen vet och ingen bryr sig om, inklusive jag själv.
Det var ändå lite kul att få lite inblick i landsvägscyklisternas värld för en dag.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: