söndag, augusti 19, 2012

Täta race

I helgen kördes 2 deltävlingar i Västgötacupen, en i Mjölby o en i Huskvarna

I frånvaro av dom största H40 stjärnonrna som tävlade på annat håll eller i andra klasser så fick äntligen vi som kämpar precis bakom chansen att träda fram lite i "rampljuset" eller nåt..
Det var ändå inga helt värdelösa nybörjare jag ställdes emot, bland annat årets sm 3a i xce, årets sm 9a i xc, årets swecup 5a i xc och fjolårets vsm 7a i cyclocross (och så jag själv som fjolårets sm 9a)
Med andra ord bra gubbar jag brukar kriga mot o har slagit o fått stryk av.

På lördagens race i Mjölby lyckades jag besegra allihop, mest tackvare att jag var klart starkast i den långa branta slalombacken som i år till min glädje gjorde comeback på mjölbybanan.
Att jag hade bra ben för dagen och behärskade det lite regnhala underlaget bäst gjorde inte saken sämre.
(Att jag sedan lyckades vurpa o slå upp ett stort sår på smalbenet när jag lite nonchalant svängde in i sista kuvan innan målgång hör inte hit)
Dryga 30 sek före tvåan var jag iallafall, i ett tätt o roligt race.

Dagens race i Huskvarna blev minst lika tätt med bara 52 sekunder mellan 1an och 4an i klassen och jag var med där o kämpade idag med.
Med betoning på kämpa.
Startsega ben o en drickyoghurt som jag drack dryga timmen innan start som åkte upp o ner i halsen gjorde det väldigt väldigt jobbigt att ta en pallplats.
Fick gräva djupt för att inte släppa iväg alla för långt och jag lyckades precis på slutet gå upp på en 3e plats och hålla den i mål.
Fruktansvärt utpumpad och 50 sek från segern.
Men jag var nästan mer nöjd idag än efter gårdagens seger eftersom det är svårare att göra nåt bra när det går tungt som idag än när det går lätt som det gjorde igår.

Hade jag till exempel haft det tävlingspsyke som jag hade för 5-7 år sedan så hade jag givit upp o tappat massor med tid eller brutit en sån här dag.
Nu grisade jag på o tog en pallplats.

För idrott är ju inte konstant på nåt vis o man får ju inte räkna med att det går så där lätt som det gör när det går som lättast jämt.
Då har man inte fattat nånting.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Stefan och riktigt bra kört!

/Spetz

stefan sa...

Tack Peter!
Lite konkurrens från dig hade kamske gjort det ännu svårare att vinna /ta en pallplats.
Ska du köra svealands eller nåt här på slutet ?

Anonym sa...

Jorå, Svealands blir det nog och förhoppningsvis ngt race till. Ses i Å-berga i sep om inte annars!

/Spetz