måndag, april 08, 2013

Achtung!

Följde med Gunnar till det ostligaste av östra Tyskland för att köra en tävling i Mitteldeutchland cup plus att Gunnar skulle möta sitt tyska Mtb team på en sammankomst med fotografering o lite samkväm.
En smidig flygresa till Tyskland där cyklarna kom med gratis följdes av hämtning vid flygplatsen av trevlig Team manager och senare till staden Chemnitz
Jag fick av naturliga skäl.... inte vara med på nån fotografering men jag hann grundligt att gå igenom allt vad cyklar heter i den gigantiska tyska cykelbutiken där fotograferingen mm ägde rum under några timmar.
En rätt lång och för mig lite jobbig dag utan ordentlig mat, följdes dock av en pastamåltid på restaurang på kvällen.
Sov sedan som en gris på idylliskt hotell i liten tysk by.
Skall tillägga att vädret var grått och lika kallt om inte kallare än hemma och mycket snö kvar.

Tävlingsdagen började med samma kalla gråa väder lite snöfall och nollgradigt, jag var seg i kroppen och jag tvivlade starkt på nån större framgång tävlingsmässigt efter denna långa res och väntedag med dåligt näringsintag som hade varit innan.

Efter en stressig ihopsättning av cykeln, från nerplockad i cykelresväska till tävlingsklar, ute i kylan på tävlingsplatsen utanför staden Bautzen, så var det dags att kolla banan per cykel och till min förvåning så kändes benen väldigt pigga och banan var hur blöt skitig och snöig som helst.
Dessutom började solen titta fram.
Sånt före kan man ju hyfsat och jag tog det lugnt i starten på racet för att sedan eventuellt plocka.
Vem vet vad stora starka tyskar går för?
Efter ett varv var jag plötsligt uppe på 3e plats och var pigg.
På nästa varvning var jag 4a och var betydligt tröttare.
Fick gå ner ett halvt snäpp i fart och släppte en placering till innan det stabiliserade sig och då tappar man en del tid på framförvarande i segt före tyvärr

Annars en mycket bra bana med ett slingrigt småkuperat parti och ett parti med 3 skapliga backar varav en av dom planade ut i en slakmota och oerhört segcyklad lera o snö
Höll min 5e plats i mål i en konkurrens som var nånstans mellan en sverigecup o en västgötacup i h40 klassen.
När jag gått i mål sken solen från klarblå himmel och det fanns lite hopp igen

I bilfärden på vägen tillbaks fick man också se idylliska östra Tysklands landsbygd i ett betydligt vackrare sken

Våren mötte vi i Munchen när vi bytte flyg på hemresan och lagom till midsommar så lovar jag att våren har kommit till Sverige också.
Kanske.
Sen blir det mörkare igen...
Nu ska jag sopa lite snö från trappan

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Stefan,
Att Gunnar kunde vinna var ganska väntat , men att du skulle slå till med 5:e plats var en glad överraskning. Kul !
/ Benny

stefan sa...

Tack Benny!
Vi gynnades nog lite av det vintriga föret som fick ner några av tyskarna lite mer på min nivå.. :)
Men det var kul att få tävla i Tyskland!

Anonym sa...

Bra kört Stefan! Måste vara kul att komma ut och testa banorna utanför Sverige.
/Peter Ö

stefan sa...

Tack Peter!
Det var ganska likt Sverige, men man får ändå lite mersmak.
Men nu blir det svenska välkända race framöver. :)

Spetz sa...

Grattis, snyggt jobbat! Nu kan du dekalera hojen med namn och flagga (ser många med det och som garanterat inte kört internationellt). /Peter

stefan sa...

Tack
Funderar på Spanska flaggan=körförbud..
Just nu förkyld

Väntar på din debut i h 50 Peter!