söndag, maj 24, 2009

Den tröge vikingen

Minns en gång när jag gick i lågstadiet, när vi skulle ha maskerad i samband med nån klassfest i skolan .
Jag skulle vara viking och hade skaffat både svärd, hjälm med horn och rött kliande lösskägg.
Och fast jag tyckte att det var en ganska larvig företeelse att ha maskerad, så blev jag väldigt besviken när vår lärare förklarade att både maskerad o fest skulle bli inställd av nån anledning som jag faktiskt inte minns idag.
Det tog flera dagar innan jag kunde acceptera detta o få det ur skallen.
Jag var ju förberedd o såg fram emot det trots att det bara var en maskerad!
Kanske var det min tröghet i hjärnan som ibland kan liknas vid en person med diagnosen asperger eller nåt..

Igår hände det igen!

Nej, ingen maskerad blev inställd, men jag beslutade själv i morgontrötthet att inte köra motionscykelloppet "Roslagsrundan" eftersom det spöregnade ute.
Ungefär samma reaktion som vid den där inställda maskeraden blev det dock i min hjärna.
Jag hade ju förberett mig!
Inte med svärd o lösskägg, men väl en vanlig tävlingsförberedelse mentalt o materiellt trots att det bara var ett motionslopp.
Jag drabbades av en enorm hjärntröghet på gränsen till apati, och det tog ända fram till kl 1930 på Lördagkvällen innan jag lyckats ställt om min hjärna o kom ut på ett alternativträningspass i solsken.

Så desillussionerad kan man bli om man inte får klä ut sig till cyklist som 42 åring eller till viking som 7 åring, när man ställt in sig på det.

Det är inte så stor skillnad...

1 kommentar:

Anonym sa...

ha, ha känner verkligen igen mig själv! Tur att jag redan innan regnet bestämt mig för att inte köra.