fredag, mars 30, 2012

Det här med att cykla "halvsnabbt"

I min träningsfilosofi kör man hårda pass eller lugna pass, men mycket sällan pass där man ligger o maler i nån mittemellanhastighet.
Förmodligen är det därför jag är rätt dålig på tex långlopp, där stora delar av loppen handlar om att palla att mala, halv eller helfort på banor som består av mer eller mindre oteknisk flackterräng med inslag av backar.
Men eftersom jag numera pendlar några timmar i veckan i nån sorts "halvsnabb" hastighet, så verkar det som jag blivit lite bättre på att mala halv eller helfort i mer eller mindre oteknisk flackterrräng med inslag av backar.
Nån form av neuromuskulär anpassning kanske.
För att det inte ska bli nån långloppsåkare av mig så körde jag på allt vad jag orkade in till stadsgränsen i morse klockan 6 när jag cyklade till jobbet.

Det där med långa "halvsnabba" lopp har jag liksom gjort färdigt i livet.
Jag har varit topp 50 i elit i Gotland grand national
Har varit 45a totalt på finnmarksturen
Sprungit stockholm marathon  på 3 tim 12 min (placering 518)
Vunnit svenska multisportcupen i mix elit.

Nu är det klassisk XC som gäller sedan flera år och det handlar om att cykla i branta uppför o nerförsbackar i teknisk terräng med inslag av flackpartier.
Då känns "halvsnabba" pass bara överflödiga o dessutom tråkiga.
Så jag kör på med min filosofi: antingen hårt eller lugnt
Sen att jag på grund av bristande medfödd fysisk talang ändå inte blir riktigt helsnabb hör inte hit...

6 kommentarer:

robban sa...

När jag cyklar halvsnabbt sker det ofta i intervallform på trailern med tung belastning och låg kadens. uthållihhetsstyrka (slätdrag). Nä nu drar jag till backarna söderut, må väl!

Samuel sa...

När man ätit lite för mkt kan dom långa halvsnabba passen också vara bra... Snart kommer jag ner och är lite så där halvsnabb på nån Keps;-)

stefan sa...

Kör helsnabbt i Italien då Robban, här är vädret inte direkt lockande till att köra varken hel eller halvsnabbt.
Man ska inte äta för mycket Samuel, då blir man ju inte ens halvsnabb ;)

Den största anledningen till att jag inte kör "halvsnabba" pass är att det bränner på psyket. Har genom åren sett många cyklister som bombat på i "halvsnabbt" tempo på alla träningar inte orkat prestera på racen eller orkat hålla karriären vid liv mer än ett par säsonger, eftersom dom bränt sitt krut på fel ställe.
Därför bränner jag krutet på hårda pass o tävlingar samt varvar med lugna återhämtningslika distanspas av varierande längd.
Tar dom bästa bitarna av cyklingens oändliga kaka helt enkelt :)
Men man får göra som man vill

Samuel sa...

Det viktigaste är nog att träna efter hur man kommer tävla, så för dig och mig som bara kör XC är det nog onödigt med halvsnabbt. Speciellt när man har begränsatt med tid...

stefan sa...

Helt sant.
Kul at du kommer ner ända från norrland o kör Keps cup

Samuel sa...

Ska jag någonsin få köra skog måste jag nog komma ner;-)