tisdag, juli 24, 2012

44 minuter

Jag var sovtrött efter en lång bilfärd ner till Göteborg i Söndags och tyckte att Herrelitens Xc lopp i SM som kördes just då, mest var långdraget, eftersom jag var otålig och ville ut och prova banan o benen.
Jag blev glad att benen var bra och banan likaså och jag kunde gå o lägga mig kvällen innan racet med gott självförtroende.
På tävlingsdagen var jag på gott racehumör trots lite lång väntan på sen start, och att benen var bra även denna dag kände jag på uppvärmningen.

Hade en bra startposition i det 38 man starka o snabba H40 fältet, i första led till skillnad från ifjol då jag stod i sista led.
Starten gick och jag kom iväg bra och var 8a in i första skogspartiet utan att spränga mig.
Det kändes bra och jag tänkte att jag hade tur som hade så bra ben just idag när det är SM.
Jag hamnade på placeringarna runt 10-12 med folk inte allt för långt framför, och så fortsatte det halva loppet.
I 3 varv av 6
Eller 44 minuter.(Jag råkade titta på klockan av nån anledning..)
Då började filmen som hela tiden hade spelats i normalfart, plötsligt gå i slowmotion, med risk för stillbild..
Jag började märka att jag var totalt muskulärt uttröttad av den intensiva banan och det höga tempot och folk började köra om mig i grupper om 5 st kändes det som.
Tryckte i mig en energi-gel, men den gjorde mig bara sockerskakig istället för att ge en kick
Det blev en väldigt jobbig o långsam resa mot mål med tappade placeringar och mycket tidförlust.
Blev 19e man till slut o var väldigt trött.

Jag kan ge en enkel förklaring till detta.
Jag körde helt enkelt ändå lite för fort för min kapacitet första halvan av loppet, så jag blev trött.
Punkt.
Kanske hade det räckt om jag släppt några placeringar o sekunder i början, istället för att köra väl offensivt, så hade jag sparat krafter till slutet och fått en lite anständigare placering, kanske runt 12-15 och haft mindre tidsmarginal till segraren.

Nåja, det har inte stått nåt om min oehörda trötthet i nån kvällstidning än, och katten var precis lika glad som vanligt när jag kom hem mitt i natten, fast jag bara blev 19 e på SM..

Inga kommentarer: