tisdag, januari 29, 2008

Jämförelsen

Genomförde en extremt vetenskaplig studie i kaloriåtgång. Jämförelsen utspelas mellan " Den vanliga trista mannen som transporterar sig till o från på enväxlad cykel" VS. "Den hårda gymkillen som tar i så han stönar på gymet".

1. "Gymkillen" var på gymet o körde 40 min ganska hårt, mest benen+ 2000 meter roddmaskin. På hela passet hade han 101 i medelpuls 156 i maxpuls och gjorde av med 227 kalorier.

2. "Den vanliga trista mannen" cyklade till jobbet kl 6.47. Tog dryga 12 min i motvind och hade 121 i medelpuls o 151 i maxpuls o gjorde av med 119 kalorier.

Hem från jobbet tog dryga 11 min i medvind, 96 i medelpuls, 139 i maxpuls och 61 kalorier gick åt.

Han tog även sin enpetade Monark i lugn takt till gymet på kvällen. Tog 12 minuter med promenad i brantaste backen. Hade 139 i maxpuls och113 i medelpuls. 102 kalorier brändes upp.

Hem från gymet rullade han anonymt i frisk luft, Det tog nästan 10 min i medvind. 99 i medelpuls och 146 i maxpuls. 52 kalorier gick det åt.

Så vad kan man få ut av detta???

"Den vanliga trista mannen som transporterar sig till o från på enväxlad cykel" har ägnat 44 minuter åt att cykla lugnt denna dag. Bränt 381 kalorier

"Den hårda gymkillen som tar i så han stönar på gymet" var 40 minuter på gymet o brände 227 kalorier.

Den vanliga trista mannnen är vinnaren.

"Jag hinner inte träna!" "Jag har inte råd med träningskort!" säger allt fler.

Det bästa i livet är gratis säger jag, som är den vanliga trista mannen som transporterar sig till o från på enväxlad cykel... (och går på gymet.. )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar alltså att du cyklar till jobbet med pulsmätaren påslagen? Finns det fler tillfällen (toabesök, stuffa på statt etc)? Inte undra på att du får ihop många träningstimmar!

stefan sa...

Nej cykla till jobbet står utanför träningsschemat, trots att det faktiskt blir 30-45 min per dag.
Hade pulsmätaren på för att kolla så allt stod rätt till efter förkylningen, och det var rätt intressant att se hur effektiv vardagsmotion är. Vilken medelsvensson som helst skulle kunna få ganska bra träning bara av att röra sig lite vardagligt, utan att behöva pressa sig i träningslokaler osv..