torsdag, januari 31, 2008

Chocka kroppen

Är sedan i måndags tillbaks i mitt ordinarie träningsprogram efter förkylning på 1,5 vecka. Den träning som jag ägnat mig åt hittills i vinter går ut på att vid varje pass chocka kroppen något. Även om jag i grunden följer ett rätt tjatigt schema så har alla dagar unika SYFTEN.

Måndag: Styrketräning. Syfte: Bli starkare i framförallt mage o rygg men även en del ben.
Anledning: Förut blev jag ibland trött i ryggen och tappade fart, plus att maxstyrka ibland ingår i MTB.

Tisdag: Intervaller cykel 4*4 min på 90-95% av max. Syfte: Få lite större slagvolym på mitt gamla hjärta och därmed bättre syreupptag (Vo2 max).
Anledning: Jag blir ifrånkörd av folk med bättre syreupptag än jag.

Onsdag: Lugn distans cykel 3tim, med låga eller obefintliga glykogendepåer. Syfte: Lära kroppen att använda lite mer fett som bränsle och gå ner nåt kilo i vikt.
Anledning: Har haft lite problem med att få glykogenet att räcka på vissa race, så om man under ett lopp kan använda nån procent mer fett som bränsle, så kanske jag sparar lite glykogen och klarar sista tio minutrarna utan att tappa fart. Och i MTB är vikten av väldigt stor betydelse pga kuperade banor.

Torsdag: Vila. Syfte: För att jag behöver det. Anledning: För att jag behöver det.

Fredag: Vila. Syfte: För att jag behöver det. Anledning: För att det är skönt.

Lördag. Intervaller cykel 8*6 min på 80-85% av max. Syfte: Få ett effektivare rundtramp och slätdrag och kanske höja mjölksyratröskeln något. Brukar kännas som "bra träning". Anledning: Jag blir ofta ifrånkörd på flacken av folk med sämre syreupptag än jag.

Söndag: Distans cykel 3tim. Syfte: Få lite timmar i benen, vara nöjd med dagen plus snacka lite skit med andra cyklister. Anledning: Det är för det mesta ganska trevligt.

Så här har det hållt på sen i mitten av oktober om man bortser från julträningen med mycket timmar o gristräningen och efterföljande sjukdom på Gran canaria plus nån marginell justering på vilken dag jag kört mina olika intervaller när vi kört träningsrace nån vecka.
Kommer så småningom att vässa programmet lite med mer styrketräning på ben och kanske ett litet "innan frukostpass" på lördagar nån timme.
Kommer även att lägga in ett par hårda intervallveckor o nån distansvecka när det passar.
Så man chockar kroppen lite.
Låter seriöst för en Svensson. Söndagskola för en elitidrottsman.
Jobbigt för mig

Inga kommentarer: