söndag, september 13, 2009

Mördarbacken? Ha ha ha!!!!!

Ok, jag överdriver min nedvärdering av mördarbacken i Falun, vars början syns på bilden ovan, men den känsla av totalt oöverstiglig
bergskedja som jag hade på exakt samma bana på SM i somras var totalt bortblåst idag när finalen i Kalas Cup avgjordes.
Jag hade bra ben och det var ju bara att köra på, men jag hade nog nån sorts respekt för banan ändå för jag hade inte maximala pulsvärden, eftersom jag inte kaxigt utan mer ödmjukt tog mig an stigningarna.
I den klassblandade gemensamma starten så fick man fajtas med med både H30, Dam elit o Juniorer.
Hängde med väldigt bra och hade lämnat vissa konkurenter långt efter mig och jagade andra konkurrenter ganska nära.
Tyvärr så hände det en LITEN INCIDENT i början av det 4e o sista varvet, som jag bara har mig själv att skylla för.
Det blev nämligen betydligt mer svårcyklat när ena pedalen lossnade.
Eftersom detta har hänt en gång tidigare på träning i år, så brukar jag kolla att pedalerna sitter fast inför tävlingarna.
Men tydligen inte denna gång.
Orkade inte med fingrarna få dit pedalen då gängorna blivit lite dåliga, så jag var gav upp efter ett tag.
Jag gav även upp hela tävlingen för någon minut, men sen sa nån inre djävul åt mig att springa typ ett halvt varv till tekniska zonen där pedalen drogs fast, samtidigt som Gunnar blev segerintervjuad.
Men jag kunde fortätta i MÅL, bara för att det var så kul att köra på den hårda banan ett varv till!!
Tappade en jävla massa tid men det kändes bättre att gå i mål och jag var inte sist heller!
Räddade "oerhört värdefulla" poäng i svenska cupen så jag kunde behålla min 10e plats totalt.

Det är klart att poängen är värdefulla. Varför har man annars poäng?
Varför har man tävlingar?
Jo, för att folk ska deltaga i sin älskade sport, men allt färre verkar vilja deltaga i sin älskade sport, och tävlingar som är mindre än SM verkar betydelselösa, trots att YTTERST FÅ har kapacitet att ta tex en medalj på en sån tävling.
Man ler lite i mjugg och stannar hemma från landsdelstävlingar, sverigecuper och andra "oviktiga" tävlingar.

En gammal mountainbikepionjär från Stockholm fick frågan av en känd svensk MTB tidning i början av 90 talet om vilken tävling han tyckte var viktigast under säsongen.

Svaret blev: ALLA TÄVLINGAR ÄR VIKTIGA!
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Starkt kämpat! Bland de 10 bästa i cupen är inte kattskit heller.

Peter Spetz sa...

Bra moral att inte ge upp trots haveriet. Lite synd att vi inte kunde tampas hela loppet på samma villkor (jag låg väl ca 30 sek före dig innan sista varvningen).
Ser iaf fram emot fler duster, Stefan!

stefan sa...

Tack! Jag är inte helt säker på om jag är 10 totalt då Falu ck i skrivande stund inte lyckats fått fram några resultat...

Jadu Peter, jag måste säga än en gång att du körde väldigt starkt i helgen. När mina ben var så bra så brukar det räcka att slå dig men inte denna gång.
Ses på nån tävling!

Anonym sa...

jodå Stefan u blev 10:a http://cykelklubben.se/cykelklubben/nyheter/ bra kört!