tisdag, april 20, 2010

Ormfrön?


När jag var liten för länge sedan så hittade jag en påse i hyllan i en leksaksaffär, med nånting prasslande inuti och en tecknad bild på framsidan som föreställde en vettskrämd kvinna och massvis med stora ormar som skräckinjagande slingrade sig ur en skål eller liknande.
Påsen skulle nämligen innehålla "ormfrön", som när man lade dom i en skål med vatten inom några timmar skulle förvandlas till stora naturtrogna ormar att skrämmas med.
Jag lyckades tjata till mig en påse, vars innehåll ivrigt tömdes i en skål med vatten direkt vid hemkomst.
Föväntansfullt kollade jag till skålen då och då i hopp om att läskiga ormar skulle växa där.
Men det blev inte mycket till ormar.
"Fröna" var nån form av ihoprullat pressat papper eller liknande, och när dom legat i vattnet i några timmar så förvandlades dom till föga hemska 1.5 cm långa 4 mm tjocka maskformiga korvar..
Sedan den dagen har man ju en viss skepsis till "undermedel i förpackning".

Men efter hårt mentalt motstånd och flera år försenad så hängde jag ändå på "trenden" att prova att köra tätningsvätska istället för slang i mina däck.
För det är ju så bra?
Införskaffat så kallade tubelessready däck av känt märke, med en ordentlig kant som tätar så pass bra mot fälgen att det går att pumpa upp dom med pump utan att ens ha tätningsvätska i.
Nu har jag på prov även hällt i 2 skopor av denna "undergörande" vätska och snurrat och skakat och provdäcket håller faktiskt luft i 2 dagar drygt.
Nästan lika bra som en gammal hederlig slang alltså, fast lättare....och det är ju viktigt som fan, särskilt om man väger 120kg själv?
Jag kommer att prova att köra med detta vätskehjul i svåra förhållanden innan jag vågar prova på tävling, för vad är det för nytta med ett lite lättare hjulpar om luften pyser ur här och där?
Har kört om ganska många cyklister stående längs banan och snurrat hjul i hopp om att vätskan ska täta hål eller med halvt avkrängt däck.

Funkar det bra så blir det nog ett paket ormfrön sen oxå..

Inga kommentarer: