onsdag, november 30, 2011

Snart 20 år!

När jag i dagarna två suttit på inomhuscykeln o mer eller mindre kört skiten ur mig, så kom jag ikväll plötsligt tänka på att det snart är 2012 och jag började cykla för snart 20 år sedan!
I februari 1992 gjorde jag min debut på en träningstävling i Rimbo där flera av dåtidens stjärnor från stockholmsområdet var med, vilket jag säkert skrivit om förr..?
Jag körde en Marin "team marin" med xt växlar o stel stålram, som jag köpt begagnad för 5000 kr.
(Dåtidens shimano xt växelreglage hade för övrigt ungefär samma, mer eller mindre oergonomiska tumme/tumme växling, som dagens sram växlar... Ha Ha ha..!!)
Spd pedaler var rätt nytt och det hade jag inte vid den här tidpunkten, men det inköptes senare.
En tidsenlig Etto hjälm lite på sniskan var det mest tidstypiska i klädseln.
Tyvärr så har jag få bildbevis från tidigare än typ 1994, vilket jag idag tycker är synd, men det här var ju så länge sedan att man typ hade kameror med magnesiumpulverblixtar, så det fotades inte lika frekvent som idag.
Jag var definitivt inte nån stjärna den där februaridagen 1992, (inte då heller) förutom att jag möjligtvis såg stjärnor efter ett varv på den millånga banan med några cm snö på.
Delvis för att jag var bakis...
Det skulle dock dröja till sommaren o hösten innan jag kan kalla det att jag började tävla.
3 tävlingar blev det debutåret, sen var det full fart hela 90 talet i dur o moll.
Sedan 1992 har jag  deltagit i nån MTB tävling varje år, även om det var lite sparsamt i början på 2000 talet.
Snart 20 år av konstant tävlande på MTB i sverige.
Inte så många i landet överhuvudtaget som slår detta.
Får man nåt pris för det?
En guldklocka eller nåt?

Inga kommentarer: