söndag, juni 08, 2008

Första långloppet på 4 år= dnf.

Lida loop. Skulle prova, för jag har aldrig kört racet.
Jag förberedde mig inte tillräckligt seriöst inför detta lopp, bland annat "kolhydratladda" med kaffe, bulle o tårta är inte optimalt. Efteranmäla sig på ett långlopp innebär oxå att stå långt bak i startleden.
Jag förvånas dock över att så många kan tycka långlopp är så kul. Som en enda lång halvplåga utan att nåt speciellt händer. Som att stå till midjan i kallt vatten o aldrig doppa sig, men man tvingas ändå stå där i flera timmar.
Får ändå säga att jag lotsade mig lugnt o metodiskt upp genom fältet från sista startled och var efter en dryg timme uppe ungefär där jag skulle vara utan att stressa, strax efter topp 10 i h 40 klassen och just bakom några av dom skidstjärnor som deltog i racet. Men ca halvtimmen senare fann jag mig själv bara sitta o skramla uttråkad o uttröttad på en cykel, stig efter stig, mil efter mil.
Tröttnade på långlopp för 10 år sen, och nu tröttnade jag igen. Både på långlopp i allmänhet, och i kroppen o huvudet.
Bröt!!! Första gången på ett år.
Tacka vet jag riktigt hård hederlig cross country av olympisk modell. Där dyker man i det kalla vattnet med hela kroppen med huvudet före. Sen får man gå upp o värma sig.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Joru Stefan, långlopp liksom 5 milen på skidor kräver ett visst psyke....men hur kan du köra utan att ladda??? Hoppas vi ses på tisdag då äre mer lagomt för dig 23k lvg ;-))

Haningerox sa...

Ja djävlar .
Din liknelse av LL är klockren.
Håller med till fullo
Men lifförbannat så står jag på startlinjen varje gång.
Men i år blir det ändring på det.
Nu blir det inget föränn i Södertälje .

stefan sa...

Känns som jag gjort dom där långa grejerna med en multisportsäsong o marathon tidigare, så jag är väl lite less på det. Finnmarksturen -93 Ånnaboda -96 o falun -98 var kul. Det var väl dom senaste gångerna det var kul på långlopp typ.
Hade kanske gått lite bättre idag med lite bättre laddning... får väl göra det i Södertälje sen.