lördag, januari 06, 2007

Trettondagscupen

Eller trettondagsracet som det slarvigt kallas i vissa folks munnar, kördes idag. En enklare mtb/ cyclocrosstävling med en tävlingstid mellan 40 min o en timme. Drogs igång av MEJ, typ 1997 och har sedan dess körts nästan varje år med uppehåll 01 och02. Deltagarantalet har varierat mellan ett 20tal startande första åren, till dagens mer stabila 5-12. Sämst var det 03 när det var 22 gr kallt vid start. 3 herrar o 2 damer var vi då.
Idag var vi 5 herrar men inga damer, 4 st riktigt starka, och så jag. Det visade sig efter ett tag att jag oxå var rätt stark, till några av dom andra starkas fövåning!? Det var nog den tekniskt enklaste banan i historien, passar inte en "xc räv"? som mig. Men så här nästan halvvägs in i vinterträningen så verkar det som om min disiplinerde "ställaklockanefterträning" givit lite resultat. Har i och för sig haft en lugn vecka med en förkylning att kurera, så atteee man ska inte dra för stora växlar av det här....
Dom andra testloppen vi kört i vinter har varit mitt i hård träning o det känns skillnad! Men hade faktiskt högre medelpuls i Lundaracet på juldan!
Trettonhelgen är annars en rätt trist helg när den inte är på en vardag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaru Steffe, nog kommer pojkar 40 att bli ännu tuffare när du kör som du gör. Men kolla in mina bilder...på första varvet verkar du ha nått problem med klockspelet :-)) eftersom du kör väldigt brett med benen!! Bra kört IAF!!

stefan sa...

Jag va tvungen att hålla ut benen lite för att det skulle bli mer luftmotstånd , så att dom andra skulle ha en chans att komma ikapp? ;-)
Ångrar nästan att jag inte vek av med Peter o dej på dagens långpass, ovan som blivit att fika på passen så fick jag rejält "kaffedarr" på vägen hem. Snurrar i huvet än!

Anonym sa...

hmm..jag har på nått vis kommit ur kaffepassen. Tycker att det blir för långt uppehåll och snittet blir rätt lågt. Ska i stället köra nått 4 timmars utan fika ibland.