fredag, november 30, 2007

Det är inte farligt att svettas...

... brukar mina arbetskamrater skämtsamt säga till mig när jag tar det lite lugnt på jobbet.
Jag brukar le tillbaka.

I en stor pöl av svett avslutade jag idag mina intervaller 8*6min, förövrigt på fel dag från mitt schema räknat, och det märktes.
Det gick tungt som fan!! Och jag svettades väldigt mycket
Torkar upp svetten från golvet i spinninglokalen o kommer att tänka på en kvinna som satt brevid mig på ett spinningpass en gång i tiden. Hon frågade om jag hade coca cola i flaskan och spillt det på golvet.
"Nej det är bara lite svett" svarade jag övertygande o lite frågande.
Hon såg lite lätt äcklad ut.
Pölen på golvet var nämligen lätt brunfärgad, orsakat av att svetten runnit genom mina skor o färgats av rost från SPD klotsarna på mina gamla cykelskor.
Såg henne aldrig mer på spinning...
Svett är ju helt naturligt!
Det är ju bara vatten som runnit in i min salivfyllda mun, ner i min slemmiga hals, landat i min sura mage, gått igenom diverse organ i kroppen, blivit uppblandat med lite andra ämnen, ut till svettkörtlarna, genom min hud, passerar genom dyngsura tröjor o byxor, rinner ner på mina håriga ben, och filtreras genom mina strumpor, passerar gammal sula och får lite färg, får mer färg av rostigt järn från kloss, och slutligen rinner det ner på ett golv, där miljoner andra genom åren svettats floder.
Har man som dom flesta människor på sin höjd haft en svett-ring under armen en gång, så kan det här verka lite äckligt kanske.
Jag fullkomligt badar i det.
Flera dagar i veckan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vet inte varför, men plötligt känns inte svetten lika trevlig längre...:-) Men det är väl som med alla andra kroppsutsöndringar: egen transpiration och andras svett! Eller kanske "egen svett luktar inte illa".