onsdag, januari 27, 2010

Nu

Man gör ju sitt bästa för att "fånga nuet" som det klyschigt heter, men ofta har man nåt annat än nu i skallen.
Det finns dock flera sätt att vara i nuet.
Att berusa sig med sprit o droger ger ett artificiellt "super-nu", som är relativt snabbt övergående och ger nån form av bakslag.
Ett annat sätt att uppleva "super-nu", men kanske för stunden lite mer plågsamt, är att köra hårda intervaller.
Man känner och ser varje sekund som passerar, och ett hårt träningspass på nån timme känns trots plågan ofta som den största och mest betydelsefulla delen av dagen.
Men det riktiga "nuet" infinner sig inte förrän en stund efteråt, då man nöjd och välmående ser världen med dom ögon som man hoppades att man alltid kunde göra.

Jag hade "nu" för en stund sen, men det har gått över.
Så nu befinner jag mig "då" eller "sen" igen.

2 kommentarer:

IRMA sa...

Typ som det där "nirvana" man kan känna ibland du vet.

stefan sa...

Ja, men det upplevde jag bara under min tid som munk.