måndag, december 25, 2006

Bortom eller utanför?

Klockan på kyrktornet slog åtta i den regniga juldagskvällen. Det var väldigt lugnt på stan när jag cyklade hem från gymet, med undantag av taxibilarna som gick skytteltrafik med festsugna människor som skulle ut o fira på en av dom större partykvällarna för året. För det allra mesta, dom senaste typ 15 åren, brukar även jag sälla mig till denna firande skara, och brukar vara lite full vid det här laget! Dock ej i år.
Det är väldigt svårt att gå emot strömmen ibland, särskilt under julen, den största av masspsykoser. Jag har alltid gillat alternativa vägar, och därför var det tur att några fler än jag, tillägnade julaftons dag med att cykla långpass o fika TRADITIONSENLIGT på Finstafiket.
Trodde dock att jag skulle vara ensam på gymet denna juldagskväll, men två till var lika "tragiska"? som jag, och följde sitt schema. Det är ju Måndag o då står styrketräning på programmet, oavsett om jesus föddes idag för drygt tvåtusen år sen.
Undrar dock om det är bättre att fira jesus i sprit?
Kanske?
De gamla korstågen, syftade ju till att alla skulle ha samma tro o tanke, o dom som tänkte o gjorde annorlunda straffades.
Jag blir straffad idag.
Kanske belönad imorron?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara tala om att dom faktiskt har räknat fel så Jesus födde tidigare på hösten och några år före kristus :-)) Det gör det ännu roligar med masspsykosen som kallas jul!