lördag, augusti 18, 2007

3*5,4 km i skiten

På västsidan av sydsvenska höglandet, där minsta moln som kommer in från nordsjön pressas upp av landskapet o blir till REGN, där skulle 4e deltevlingen av Svenska mtb cupen avgöras. Närmare bestämt i Borås
När vi kom dit hoppades vi att regnskuren som mött oss på vägen var lokal o enstaka, men när vi provkört banan på fredagkvällen insåg vi att så var inte fallet. Det hade regnat hela veckan o hela sommaren enligt lokalbefolkningen. Och vi trodde dom utan tvekan.
Tankarna förde mig tillbaks till SM i Västerås regnsommaren 2000.
EXTREMT blött o skitigt o allt vad det innebär.

Efter en lång dag där jag langat dricka så bra att min plastbror Gunnar tog hem segern i H30, skulle det bli min tur att brottas i lera o vatten. Värmde upp väldigt kort i 13 grader o regn.
Tog det lugnt i starten, men började sedan plocka snabbt o efter ett varv låg jag 7a o fajtades med 6an. Jag körde helt plötsligt med folk som är mycket snabbare än mig o det kändes ganska lugnt i halva loppet. Tyckte inte att jag körde speciellt fort i det svårmanövrerade föret men dom andra körde ännu långsammare. Den här platsen håller jag bara jag kör på i mitt tempo tänkte jag och kom lite snett med bakhjulet ner i ett spår o krökte till bakväxeln. Så att nästa gång jag växlade till lättaste växeln bak så åkte kedjan in o fastnade mellan hjul o krans. Stanna o meka loss 2 ggr på sista varvet tappade mycket tid, placeringar o rytm. Sista halva varvet var väldigt jobbigt, trots den ringa distansen, men det gick inte speciellt lätt att medföra en cykel i skogen under dom förhållandena. Blev 9a trots allt och tyvärr så finns det ingen kolumn i resultatlistan som berättar vad som hänt eller skulle ha hänt.....
Vattensystemet på anläggningen vi skulle duscha på, pajade ironiskt o man fick göra sig "ren" med en trädgårdsslang som frustade ut "vatten" liknande Oboy.
Najs!!
Men jag har ett rent samvete, så vad gör det?? ? ?

Körde 100 procent olagligt på vägen hem i bilen, o hemma i Playa del Grind es Norrtälje var de klar himmel som vanligt.

Inga kommentarer: