tisdag, oktober 23, 2007

Tänja gränser..

... är en klyscha, men jag tänjde lite på gränserna ikväll när mina hjärtslitande VO2max intervaller skulle utföras för första gången.
Insåg att 4*4 min är precis lagom om man ska orka upprätthålla kvaliten, dvs 93-95% av maxpuls. Mina 5*5 min på 90% av max från förra vintern framstår som söndagsskola.

Blev sådär skönt musikalisk o filosofisk efteråt, som jag blir när endorfinerna snurrar i kroppen. Skulle kanske kunna kallas lycka, men det låter lite väl science fiction!?
I morron blir det lugn distanscykling i "svältläge". Då ser man syner, känner smaker o pratar med sig själv efter ett tag. Allt slutar i en orgie av mat.
Vilken sekt är jag med i?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur fasen klarar du av att sprätta upp pulsen till 95%?? Om jag tar i så jag får dödsångest klarar jag max av 90%. Högre än så har jag bara upplevt vid några maxpulstester.

stefan sa...

Min praktiska maxpuls ligger på 192 slag/min. Har inte lyckats fått den högre när jag kör ovetenskapliga maxpulstester. Vid blixtform o optimal motivation kanske nåt slag till, men det är knappast troligt. När jag kör mina 4*4 har jag en puls mellan 179 o 184 Dvs pulsvärden som jag kan hålla i en timme på mtbrace när jag är i toppform. Min mjölksyratröskel ligger runt 176 i normalform, så det är jävligt jobbigt att ligga över den längre än 4 min i taget, med 5 min aktiv vila mellan.
Norska skidåkare praktiserar detta för att få upp vo2max lite.
Mitt hjärta slår fort iallafall, sen hur mycket effekt som går ut i padalerna är en annan sak. :)

Hur klarade du göra maxpulstest när du får dödsångest av 90% :)

Anonym sa...

Å ena sidan ökar belastningen metodiskt under ett antal minuter, å andra sidan står det några och tittar på. Det är lite annat när man sitter i garaget me, myself and I. Lättare att vika ner sig när ingen annan bryr sig. De gånger jag har haft pulsmätare på tävling toppar jag som bäst på drygt 170 (jag har teoretisk maxpuls 189).

stefan sa...

Ja det är ju lite individuellt det där. Sen skiljer det väl kanske lite på vad man tränar på mest.
Du: tempohäst på landsväg=mycket körning precis under eller på mjölksyratröskeln.
Jag: Mtb xc räv=periodvis väldigt mycket över mjölksyratröskeln med mikrovila mellan.

Sen hoppas jag att du inte gjorde din maxpulstest för 10 år sen. maxpulsen kan ju ha sänkts en del, ja du vet åldern... :)