onsdag, mars 12, 2008

Mitt högra knä och några årtal

Mitt högra har fått stå emot en del stryk genom åren. Förutom det dagliga slitaget i vardagen o vid träning, så slet jag av korsbandet vid en motocrosstävling 1989. Ett extremt glappt knä blev med dåtidens operationsköer opererat först 1991, en så kallad korsbandsrekonstruktion.
Lååång rehab följde.
Började cykla 1992 enbart för att få starkare ben o stabilare knä. (men det var även kul att cykla, så jag cyklar än, mer än nånsin.)
Ett så illa skadat knä blir ju självklart inte som nytt, men jag har ändå kunnat träna o tävla både löpning, cykel o multisport genom åren. (Dock något begränsat i löpning) Blev tex. svullen efter stockholm marathon 2001
Började få lite smärtor, svullnad o glapp vid löpning 2003, och det visade sig att anledningen var artros, en broskslitageskada som lätt uppkommer ca 15-20 år efter korsbandsskador (och vid hög ålder)
2005 opererades knät igen. Först en rensning från löst brosk, sen ytterligare en korsbandsrekonstruktion, eftersom ett lagat korsband med tiden blir uttänjt eller går av betydligt lättare än ett friskt,
4 månader av rehab o smärtor följde, där jag vid sjukgymnastik även lyckades slita av minst halva hamstringsmuskeln i baklåret. En del av hamstringssenan används ju som transplantat för att ersätta det avslitna korsbandet vid operationer, därav den lättbrustna muskeln.

Sedan dess har knät funkat bra med mina mått, även om jag inte springer längre. Cykla har gått bra o mina främre lårmuskler är numera betydligt starkare på det skadade benet än på det friska, till följd av envis styrketräning.

Igår stod jag i en lite konstig arbetställning på jobbet o lyckades på nåt vis vrida till knät o samtidigt klämma knäskålen så det brakade till.
Nu sitter man här med ett svullet högerknä igen, och nån form av flisa eller broskbit som går att känna genom huden på insidan av knät. Nåt har gått sönder.
Hur många gånger kan ett knä svullna under en livstid utan att nån eller nåt säger STOPP!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

shit vad trist. Det är bara hoppas det snabbt rättar till sig!

stefan sa...

Det hoppas jag med. Bra blir det aldrig, men kanske lika som innan eller nåt. Magnetröntgen nästa vecka, men jag rullar nog lite cykel redan i helgen om det inte gör ont o är alltför svullet..

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.