söndag, juli 08, 2007

Engelbrektsloppet

1992 gjorde jag min absoluta MTB tävlingsdebut i Engelbrektsloppet. Det var 250 startande, solsken, nästan folkfest o start o mål på torget i centrala Norberg. Jag körde en stel Marin med o rem runt mina gympadojor istället för SPD, som förövrigt var rätt nytt då.
Jag minns att hela starfältet nånstans ute längs banan kom in på fel väg vilket ledde till att det blev en betydligt lindrigare bana med mera grusväg. Ingen i fältet visste om det under själva racet o tävlingen förlöpte som om inget hänt, dock något kortare. Jag slutade 88a o var nöjd med mitt lopp. Försökte sova i soffan på kvällen men var så utpumpad o uppe i varv att det var omöjligt.

Idag 2007 körde jag Engelbrektsloppet för typ 7 e-8 e gången o det var regn, ca 70 startande, ingen direkt folkfest och start o mål ute vid en gudsförgäten skidstadion vid namn Klackberg.
Jag körde en något modernare Marin o jag låg något närmare täten. Banan var pga av regn inte speciellt lindrig. Felkörningen fanns dock med, men det var bara ca 10- 12 cyklister som drabbades den här gången, däribland jag.
När jag trodde att jag gick i mål efter ett skapligt race så var det inte riktigt så, eftersom vi kört in på slutloopen istället för mellanloopen...! Det var nåt med nåt plastband som markerar banan...

Grattis till en träning under tävlingslika förhållanden 20 mil bort.
Jag somnar nog ganska lätt i soffan i år, fast jag tog ut mig.
Man har iallafall blivit bättre på att sova med åren. Alltid nåt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Imorgon e ja ledig då ska det regna igen.....

stefan sa...

Regna? Har ju haft sol på hela min semester. Iallfall i 5 minuter om man lägger ihop allt....