måndag, september 03, 2007

Benen, benen, benen..

När jag gick i ettan fick vi till uppgift att med ett ord eller en mening sammanfatta hösten o sedan viska ordet i örat på läraren. Av alla ord skulle han sedan göra en höstdikt. Vi var 6 stycken i klassen, så dikten skulle inte bli speciellt lång.
Ingen visste inte riktigt vad man skulle komma på för ord och det tjuvlyssnades så gott det gick på vad dom andra viskade i örat.
Dikten blev ungefär såhär: "Löven faller, träden, träden, träden. Mörkret. Det blir mörkare."

Min höstdikt såhär i slutet på säsongen går såhär: "Vevlagret knakar. Benen, benen, benen. Slutet. Man ser slutet."

Ingen vet vem som viskade dom här oerhört poetiska orden i mitt öra.

Jag var för övrigt en av dom som sa ordet "träden"i höstdikten, liksom två andra före mig..

Redan då var jag poet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den formstarkt minimalistiske diskbänksrealisten har talat. Jag blir tårögd. Men glöm inte bort det ständiga återfödandet: efter tävlingssäsong följer möjligen vilomånad, men säkerligen vinterträning. Här gives inga slut. Amen.

stefan sa...

Men man kan se fram emot en slutspurt iallafall, efter en hård säsong.
Diskbänksrealist!! Ingemar Bergman, Strindberg o diverse andra stora svenskar är döda.
Här kommer jag! :)

Kanske ses på lvg KM.

Anonym sa...

KM: jag ser fram emot att ligga på din rulle, tryggt förvissad om att du leder mig mot målet.