onsdag, april 11, 2007

I motvind...

...och motströms kämpade sig gräsänderna i Norrtäljeån framåt i det iskalla vattnet i morse, när jag trött hojade till jobbet. Det var motvind även för mig. Men det visade sig bli till medvind när jag blev varse att det var lugnt på jobbet, och jag efter halva dan kunde ta ut en del min lagstadgade avtalskompledighet lite spontant, och ägna resten av dan åt viktigare saker. Typ njuta av vårvädret.
När man blir spontanledig, känns det alltid som bäst just när man lämnar jobbet. På vägen hem lyser alltid solen som vackrast precis i början av hemfärden. Sen kommer det nån sorts krav eller nåt dåligt samvete. Var det verkligen värt att offra 4 tim komp idag? Det blåser ju lite kallt ändå? Jag kommer ändå inte få nåt uträttat! Jag somnar säkert i soffan!
Tar ett djupt andetag o försöker få dom onda tankarna ur skallen. Det svenska måstesamhället har trots mitt envetna motstånd, ett litet otäckt grepp om mig!
Känner att solen värmer lite igen, och jag hör måsarna skrika, känner lukten av vår för en stund.
Kommer hem.
Somnar i soffan.

Inga kommentarer: