söndag, april 01, 2007

April

Premiär med racercykel för säsongen. Lättrullat. Soligt. Vår! Men såhär i början av April är det lätt att bli lurad, så det gäller att inte vara FÖR lycklig. Fick tillexempel ont i magen efter passet, lite efterdyningar av min vistelse i Egypten.
Skrattmåsarna har kommit till stan. Det underbaraste och vårigaste av läten sprider sig i och med deras "skrän". Men skrattmåsstammen sägs vara på nedåtgående, till följd av nån miljögift eller nåt. Får väl lyssna till maskinerna som sopar vintersanden av gatan istället om några år..
Vintersanden som ligger tät på cykelvägarna och skär små hål i mina sköra smala landsvägscykeldäck, som ibland får mig att tycka att racercyklar inte är riktiga cyklar, utan enbart farkoster anpassade till en asfalt eller betongvärld. En asfaltsvärld som man måste hälla grus på under vintern, för att sedan sopa upp, men dessförinnan orsaka oro för punktering på min cykel. Kanske är jag för tidigt ute? Kanske är det snö i morgon? Med April vet man aldrig riktigt säkert. Det är kanske därför April är min favoritmånad?

Inga kommentarer: