fredag, april 13, 2007

Superkompenserad.

Sommarlikt väder och mina ben känns utvilade igen, 4 dagar efter "gristräningsveckan". ( Allt är relativt). Räknar med att jag ska vara ungefär en hundradels promille starkare nu när jag superkompenserat kroppen med vila. Men i morron börjar nedbrytningen igen med hårda intervaller inomhus och kurvan vänder neråt igen. Så har det hållt på hela vintern. Och jag cyklar ungefär 0,000005 procent snabbare eller nåt?
Har iallafall använt hjärnan i upplägget och följt det så gott som slaviskt.
Hoppas hålla kurvan svängande neråt o uppåt med olika frekvens även under tävlingssäsong, vilket är svårare. Tävling är kul men sliter=våga vila mellan o ändå tajma in nåt lugnt långt pass i veckan. Inte bara cykla omkring planlöst i timmar flera gånger i veckan bara för att det är fint väder, det leder till sega ben och totalt oförutsägbar form från dag till dag. Kanonväder i morron me säger dom, och jag sitter inomhus o kör intervaller. Maskinmässigt.
Det är planen.
Den första planen gick ungefär som jag trodde, återstår att se om den andra gör det...?

3 kommentarer:

Anonym sa...

shit vad du är diciplinerad som tränar inne när vädret är så grymt! men ger det resultat så förstår jag att du håller i. Är det fortfarande tröskelintervaller?
Efter torsdagens misslyckande så starffade jag mig själv med tröskelintervaller i går morse. Grymt tungt och säker onyttigt men jag kände mig piggare i benen efter :-)

stefan sa...

Kör man intervaller så ser man ändå inget av det fina vädret, även om man är ute. Får njuta före o efter istället. Tröskel intervaller med hårdare inslag.

Ibland kan det vara bra att straffa sig själv lite. Som nån form av vändpunkt. Eller nåt? :)

Anonym sa...

Jo ibland ska kroppen starffas eller om det är huvet som ska starffas?! I dag blev det 10 i gångdrag på 30 sec med 90 sec vila emellan. Hårt men rättvist iaf.